Nemecké diaľnice boli dlhú dobu obľúbeným miestom pre rýchlostných turistov z mnohých kútov sveta, najmä z Číny. Populárne sú však aj vďaka tomu, že na nich neplatíte, aspoň zatiaľ, žiadne poplatky. To sa však  má pre zahraničných motoristov zmeniť. Autá so zahraničnou ŠPZ môžu očakávať, že im nemecká vláda od roku 2016 zavedie poplatky za využívanie diaľníc.

Berlín odhalil plán, podľa ktorého by mali motoristi, ktorých auto je registrované v inej krajine ako v Nemecku, začať platiť mýto. Týmto boli zamietnuté všetky obavy a námietky Bruselu a okolitých krajín, ktoré argumentovali, že tento návrh porušuje Európsky antidiskriminačný zákon. Podľa posledného návrhu by mali všetci vodiči začať platiť od roku 2016, a to v priemere 88 eur ročne. Prístup k cestám sa získa po zakúpení diaľničnej známky, ktorá sa bude lepiť na čelné sklo, podobne ako u nás. Pre nemeckých vodičov bude platiť určitá zľava z tejto ceny.

Plán bol Európskou úniou vo všeobecnosti prijatý, a tak EÚ Nemecku zafinancuje zmeny v infraštruktúre. Podmienkou však je, že rovnaké pravidlá a podmienky budú platiť pre nemeckých, ako aj zahraničných motoristov. Helen Kearns, hovorkyňa európskeho komisára pre dopravu Siima Kallasa, na margo návrhu povedala, že zmeny, ktoré Nemecko plánuje v už zavedenom systéme sú zodpovednosťou Nemecka a ďalej dodáva, že nové poplatky by nemali byť priamo zamerané voči zahraničným vodičom.

Nemecko má už roky zavedený systém, podľa ktorého sú nákladné vozidlá spoplatňované v závislosti na vzdialenosti, t.j. dĺžke trasy, ktorú prejdú. No ako jedna z mála európskych krajín na svojich diaľniciach nespoplatňuje osobné autá. Väčšina susedov vrátane Francúzska, Rakúska, Švajčiarska, Poľska a Českej republiky má zavedený mýtny systém pre osobné automobily a nerozlišuje medzi domácimi či zahraničnými ŠPZ-kami.

Plán spoplatniť v zahraničí registrované autá za účelom opravy ciest sa objavil minulý rok medzi spojencami kancelárky Angely Merkelovej v Bavorsku, kde si táto myšlienka rýchlo získala popularitu. Merkelovej nová vláda tento plán schválila.

Ani nie tak dávno upozorňovala Európska komisia, že pripravovaný návrh je proti antidiskriminačnému systému. Rakúsko a Holandsko, najväčší odporcovia návrhu na spoplatnenie nemeckých diaľníc, nedávno varovali, že by mohli podať žalobu na Súdny dvor Európskej únie, pokiaľ by Nemecko takýmto spôsobom diskriminovalo zahraničných motoristov na svojich cestách. Alexander Dorbrindt, nemecký minister dopravy a člen Kresťansko-sociálnej únie Bavorska (CSU), oponoval, že jeho experti vzali do úvahy námietky Komisie, a že ich plán tak nebude porušovať Európske právo.

Dorbrindt k tomu dodal, že najnovší návrh je v súlade s právom Európskej únie a zároveň nezaťaží domácich majiteľov áut. Dodal, že očakávajú výnos 625 miliónov eur ročne a tieto financie by mali slúžiť na opravy ciest a mostov, ktoré využívajú aj zahraniční motoristi. Medzinárodný menový fond odhaduje výšku potrebných investícií do infraštruktúry na asi 14 miliárd eur ročne.

Iba 8 % nemeckých vodičov podporuje mýtny systém, ktorý by bol aplikovaný na všetkých,  a teda všetci, zahraniční aj domáci motoristi, by platili rovnako. 52 % nemeckých motoristov by uprednostnilo, aby sa poplatky zaviedli len voči zahraničným vodičom.

Zdroj: online.wsj.com 

Foto: focus.de