Autoservisy zažívajú na začiatku jarného obdobia poriadny nápor. Ich návštevnosť narastá aj o desiatky percent. No prezutiu pneumatík zo zimných na letné nevyhneme. Slovensko ale nezaraďujeme medzi krajiny, kde je používanie zimných pneumatík vyžadované striktne. Treba si však uvedomiť, že táto záležitosť v zákonníku ukotvená je. Podľa zákona je povinnosť disponovať na vozidle zimnými pneumatikami od 15. novembra do 31. marca. Dôležité však je, že to platí v troch prípadoch.

  • Nachádza sa na komunikáciách sneh, ľad alebo námraza,
  • možno vzhľadom na poveternostné podmienky predpokladať sneh, ľad alebo námrazu na vozovke,
  • alebo tak prikazuje dopravná značka C15a „povinná zimná výbava“.

Ak sa teda pri pohľade z okna presvedčíte, alebo podľa predpovede počasia viete, že mrznúť nebude, môžete nosiť letné pneumatiky aj pred 31. marcom. Odporúča sa ale veľmi neponáhľať. Výrobcovia pneumatík upozorňujú, že prezutie je vhodné naozaj až v situácii, kedy sa teploty dostanú počas dňa až na dvojciferné cifry a v noci už vôbec nemrzne. Našťastie, Slováci to väčšinou berú ako samozrejmosť. Najčastejšie sa spomína priemerná teplota 7 stupňov Celzia. Pozor si ale musia dať najmä obyvatelia severných častí Slovenska prípadne tí, ktorí pravidelne cestujú v noci alebo nadránom.

Aj keď jazdíte na tak spoľahlivých autách ako Opel Crossland alebo Opel Grandland, určite sa zaobstarajte kvalitnými pneumatikami. Tie v dnešnej dobe sú v zime odolnejšie voči vyšším teplotám ako v minulosti, preto by ste ich nemali hneď zničiť aj pri neočakávanom príchode jari. Ak si teda posuniete termín návštevy servisu, vyhnete sa najväčšiemu náporu.

Chcete vášmu Opelu Astra obuť pneumatiky, ktoré ste využívali aj minulú sezónu? Nemusí to byť vôbec problém. Po návšteve vášho servisu vám skontrolujú napríklad ich vyváženie. Určite si ich neprezúvajte v takom prípade doma svojpomocne. Vyvažovanie je veľmi dôležité aj v prípade, ak sú letné pneumatiky obuté na samostatnej súprave diskov. Problém nastane vtedy, ak sa hĺbka dezénu letných pneumatík dostane pod 1,6 milimetra, vtedy investujte pre vašu bezpečnosť do nových. Aj podľa odborníkov hĺbka dva milimetre môže mať negatívny vplyv na správanie plášťov na vode. Pri nových je hĺbka dezénu 8 milimetrov, čiže až o 50% kratšia brzdná vzdialenosť oproti tým ojazdeným. A ako si ich stav skontrolujete. Na to vám poslúži napríklad multifunkčný merač tlaku.

Čo vám však hrozí v prípade, ak budete využívať letné pneumatiky aj v lete? Zákon to vyslovene na Slovensku nezakazuje, no čaká vás niekoľko nevyspytateľných nevýhod. Líšia sa totiž v zložení zmesí, z ktorých sa vyrábajú. Ak teda stúpne teplota nad 7 stupňov Celzia, nie je to pre nich  nič príjemné. Ich úlohou je predsa zlepšiť ovládateľnosť auta počas mrazivého počasia. Môže tak prísť k vyššej hlučnosti, horšej ovládateľnosti vozidla, vyššej spotrebe paliva alebo zvýšenému opotrebeniu dezénu.

Pozor si treba dať na takzvané smerové pneumatiky. Tie sa nasadzujú tak, že vyobrazená šípka na dezéne musí mieriť v smere jazdy. Koleso nasadíte tak, aby sa nekývalo. Keď ho spustíte na zem, skrutky utiahnite (najlepšie krížom). Ide o ľahší spôsob, odporúčame aj teleskopický kľúč v tvare L. Ak zvládnete prvé koleso, ďalšie vám už pôjdu určite jednoducho, veď to už budete mať v ruke. Pozor na správne dofúkanie kolesa podľa predpísaného tlaku. Následne pozorujte správanie nových kolies. Ak zaznamenáte mierne otrasy v jazde, vibrácie alebo divné zvuky, môže ísť o nedostatočné vyváženie rafíka.