Posilňovač riadenia – je naozaj potrebný?

0
33

V dnešnej dobe je posilňovač riadenia základnou súčasťou výbavy snáď každého auta. Viete si vôbec predstaviť jazdu bez pomoci? Áno, v deväťdesiatych rokoch ľudia nemali na výber a častokrát museli jazdiť bez posilňovača, prípadne ho bolo možné namontovať za príplatok. Pýtate sa, ako posilňovač riadenia vôbec funguje?

Aby ste sa nemuseli namáhať

Základnou funkciou posilňovača riadenia je predovšetkým zníženie ovládacej sily volantu, a teda celkového riadenia vozidla. V praxi môžete tohto pomocníka oceniť tak, že čím je ovládacia sila nižšia, tým sa budete cítiť menej unavený. Tlmí nárazy od predných kolies, a to najmä pri prejazde cez prekážky či výmole na vozovke, a teda môžete takýmto spôsobom ušetriť niektoré autodiely, ktoré sú menej namáhané a opotrebované. Elektromechanické posilňovače majú výhodu v tom, že dokážu točiť volantom v režime parkovania, ba dokonca v mnohých prípadoch zvyšujú bezpečnosť jazdy, čo ocenia najmä menej skúsení vodiči. Vo všeobecnosti poznáme elektromechanické, hydraulické a elektrohydraulické posilňovače riadenia.

Najobľúbenejší posilňovač riadenia

Najmodernejší a zároveň aj najobľúbenejší je elektromechanický posilňovač riadenia, ktorý patrí zároveň medzi najčastejšie vyhľadávané autosúčiastky. Výhodou je, že v tomto prípade nemusíte myslieť na náročnú a v mnohých prípadoch i komplikovanú hydrauliku, keďže si vystačíte len s elektromechanikou. Niektoré vozidlá majú elektromotor, ktorý je základnou súčasťou elektromechanického posilňovača umiestnený nižšie, a to priamo na riadení. Tie menej využívané konštrukcie si môžeme všimnúť na japonských autách.

Čo ak vznikne porucha posilňovača riadenia?

V prípade poruchy posilňovača riadenia je pochopiteľne zachovaná mechanická väzba riadenia a vodič sa tak nemusí obávať, že príde o kontrolu nad svojim vozidlom. Pri poruche je možné vymeniť súčiastku systému, a to elektromotor, v niektorých prípadoch je však nutné siahnuť po nových riadiacich relátkách, ale i snímačoch pohybu volantu, keďže ide o všeobecne najčastejšie vymieňané diely.

BEZ KOMENTÁRA