Jednou z najviac podceňovaných súčastí v aute je brzdový systém. Pritom vedieť, ako funguje váš brzdový systém je nesmierne dôležité pre každého vodiča. Bezpečnosť by mala byť pri každej jazde absolútnou prioritou a zaručia vám ju práve dobre fungujúce brzdy. Myslite na to vždy, keď sadáte za volant.
Získať lepšiu predstavu o tom, ako brzdy fungujú, na čo si treba dávať pozor a ako sa o ne starať, znamená stať sa skúsenejšími a bezpečnejšími vodičmi. Dajte si tú námahu a čas spoznať sa dôvernejšie s brzdami vo vašom aute.
Z čoho pozostáva brzdový systém
Brzdy a brzdový systém auta sa skladajú z viacerých komponentov:
Brzdový pedál
Brzdový pedál je počiatočný vstupný mechanizmus pre brzdový systém, ktorý zapína vodič. Je namontovaný pod palubnou doskou, medzi pedálom spojky a plynovým pedálom. Vo vozidlách s automatickou prevodovkou, kde nie je pedál spojky, sa nachádza na ľavej strane.
Stlačením pedálu dáva vodič signál hlavnému valcu, aby vypustil brzdovú kvapalinu do kotúčov a spôsobí, že brzdový systém začne fungovať.
Hlavný valec
Hlavný valec je najdôležitejší prvok brzdového systému namontovaný pred servom. Keď stlačíte brzdový pedál, dá sa do pohybu piest uložený v tomto valci, ktorý potom tlačí brzdovú kvapalinu do brzdových potrubí. K dispozícii je aj mierka, ktorá ukazuje hladinu brzdovej kvapaliny v systéme.
Posilňovač bŕzd (servo)
Servo je zariadenie, ktoré zvyšuje výkon hlavného valca. Vďaka nemu netreba tlačiť plynový pedál celou silou. Servo je umiestnené na priečke, ktorá oddeľuje motor od priestoru pre cestujúcich.
Brzdové strmene
Sú umiestnené na každom kolese, pripevnené ku kĺbu riadenia. Strmene vyvíjajú tlak, aktivujú brzdové doštičky a udržujú ich v správnej polohe. Na to, aby správne fungoval potrebuje strmeň brzdovú kvapalinu.
Brzdové vedenia
Ide o systém rúrok v podvozku vozidla, ktorý umožňuje brzdovej kvapaline prejsť po celej dĺžke auta z hlavného valca k brzdovým strmeňom. Najčastejšie sú vyrobené z kovového materiálu, potiahnutého gumou.
Brzdová hadica
Keď stlačíte brzdový pedál, brzdová kvapalina prejde cez brzdové hadice ku každému strmeňu. Vďaka nim sa auto môže otáčať a kolesá sa môžu pohybovať.
Brzdové doštičky
Brzdové doštičky pozostávajú z plechu, tlmiacej vrstvy a pracovného obloženia a sú prvým pracovným prvkom brzdového systému. Pri stlačení brzdového pedála sa brzdové doštičky dotýkajú rotorov. Tým vzniká trenie, ktoré spôsobí spomaľovanie kolies a zastavenie auta.
Pomocný valec
Pri každej pneumatike je umiestnený pomocný valec s vlastným piestom. Keď sa piest naplní brzdovou kvapalinou, vyvíja trecí tlak na brzdovú doštičku, ktorá zablokuje zotrvačnosť otáčajúcich sa kolies, až kým sa nezastavia.
Brzdová kvapalina
Brzdová kvapalina je kľúčovým prvkom potrebným na úspešné fungovanie bŕzd. Keď sa v potrubí brzdovej kvapaliny vytvorí tlak, energia sa rozdelí do brzdových častí, aby mohli vykonávať svoju hlavnú funkciu – zastaviť vaše auto.
Ak vám z auta uniká brzdová kvapalina, môže vám trvať dlhšie, kým sa auto zastaví alebo v horšom prípade nezastaví vôbec. Ak vaše vozidlo nemá brzdovú kvapalinu, brzdy nebudú fungovať. A to je desivá a nebezpečná situácia.
Môže vás zaujímať: Poznáte evolúciu bezpečnostných prvkov v aute a viete, ktoré by ste v aute mali mať aj vy?
Doplnenie brzdovej kvapaliny
Podľa odporúčaní by sa brzdová kvapalina mala vymieňať každých 20-40 tisíc km, ak bol systém znečistený alebo každé dva roky. Vo všeobecnosti by ste mali používať typ brzdovej kvapaliny schválený výrobcom. Táto informácie je zvyčajne označená číslom DOT na uzávere nádržky a tiež uvedená v príručke.
Druhy brzdových systémov
Existujú rôzne druhy brzdových systémov, ktoré rozoznávame podľa viacerých hľadísk.
Brzdové systémy podľa použitia:
Prevádzková brzda
Jej úlohou je spomaliť, prípadne úplne zastaviť auto. Tento druh bŕzd sa ovláda v aute nohou. Z hľadiska konštrukcie sa tieto brzdy delia na kotúčové a bubnové.
Pomocná brzda
Je známa aj ako motorová brzda, často sa využíva pri nákladných autách. Hlavným článkom tohto systému nie sú brzdy samotné, ale tzv. agregát vozidla.
Núdzová brzda
Význam tejto brzdy vyplýva už z jej názvu. Jej úlohou je, aby bolo vozidlo schopné spomaliť a zastaviť aj vtedy, keď zlyhajú prevádzkové brzdy. Núdzová brzda by mala byť účinná aspoň na jedno koleso na každej strane auta. Ako núdzová brzda môže byť použitá tiež ručná (parkovacia) brzda.
Ručná brzda
Ide o jednoduchý mechanizmus, ktorý zablokuje brzdy zadnej nápravy vozidla bez použitia brzdovej kvapaliny. Je navrhnutý tak, aby zabránil rozjazdu vozidla pri parkovaní.
Brzdové systémy podľa druhu ovládania:
Mechanické brzdové systémy
Hlavnými súčasťami mechanického brzdového systému sú tiahla, laná, poprípade páky, ktoré tvoria brzdný prevod. Tento systém sa vyskytuje pri ručných brzdách osobných áut. Predstaviť si ho môžete ako klasickú lankovú brzdu na bicykloch.
Hydraulické brzdové systémy
Hydraulické brzdy sú typické pre prevádzkové brzdy zvyčajne osobných a ľahkých úžitkových áut. Ide o najspoľahlivejší brzdný systém.
Ako fungujú?
Tak, ako je vaša členková kosť spojená s kosťou chodidla a umožňuje tým pohyb, aj brzdový systém sa spolieha na to, že každá pripojená brzdová časť bude fungovať úspešne a bezpečne.
Stlačením brzdového pedála sa aktivuje valec. Ten dodáva brzdovú kvapalinu do strmeňov, ktoré potom zapoja brzdové doštičky. Brzdové doštičky potom vyvíjajú tlak na rotory, čím vytvárajú trenie potrebné na zastavenie auta. Všetky brzdové časti spolupracujú, aby vykonali jednu dôležitú a rozhodujúcu úlohu: bezpečný a presný brzdný výkon.
Tip: Vedeli ste, že auto môže byť aj výhodnou investíciou?
Ako často sa vyžaduje kontrola bŕzd?
Tak, ako vy pravidelne navštevujete svojho lekára, aj brzdy potrebujú každoročnú kontrolu, ktorá vám poskytne cennú príležitosť zistiť, či sú potrebné nejaké opravy, aby ste sa vyhli nebezpečenstvu. Ak pociťujete pri jazde akékoľvek varovné príznaky, neignorujte ich, môžu vám signalizovať nutnosť okamžitej kontroly.
Špecifické intervaly kontroly bŕzd pre vašu konkrétnu značku a model nájdete v používateľskej príručke.
Údržba
Starostlivosť o brzdy je jednou z najdôležitejších vecí, aby ste predĺžili životnosť vášho auta a postarali sa o bezpečnosť počas jazdy. Pravidelné kontroly a návštevy autoservisu sú veľmi dôležité. Tu je niekoľko užitočných tipov na údržbu auta a bŕzd:
1. Nepreťažujte auto
Čím je vaše auto ťažšie, tým kratšia je životnosť bŕzd. Pri väčšej hmotnosti brzdy musia vynaložiť oveľa viac úsilia, aby vozidlo zastavili. Urobte preto brzdám láskavosť a nepreťažujte kufor ani iné časti auta.
2. Použite brzdenie motorom
Ak má vaše auto manuálnu prevodovku, môžete ju použiť pri nižších rýchlostiach, napriklad pri jazde dolu svahom. Hovorí sa tomu aj „brzdenie motorom“. Ak pri zjazde z kopca zaradíte nižší prevodový stupeň, nebudete musieť šliapať na brzdový pedál. Takže opäť šetríte vaše brzdy.
3. Pred zastavením spomaľte
Ďalším spôsobom, ako udržať brzdy auta v bezchybnom stave, je spomaliť pred zastavením. Brzdový systém funguje tak, že premieňa výkon na tepelnú energiu. Keď sa energia uvoľní ako teplo, vozidlo sa zastaví.
Ak teda zastavíte svoje auto, keď sa pohybuje rýchlosťou 100 kilometrov za hodinu, brzdy vozidla by museli premeniť oveľa väčšie množstvo energie na teplo. To tiež znamená, že brzdové doštičky vášho auta sa opotrebujú oveľa rýchlejšie. Pred brzdením radšej trochu spomaľte.
4. Zložte nohu z plynu
Nie vždy je nutné zošliapnuť brzdu, keď práve chcete spomaliť. Predstavte si situáciu, že prichádzate k semaforu a už z diaľky vidíte, že je na ňom červená. Je naozaj nutné ísť stále plnou rýchlosťou a pred semaforom zošliapnuť brzdu? Alebo idete po diaľnici a je jasné, že autá ďaleko pred vami spomaľujú?
V niektorých situáciách sa jednoducho oplatí iba zložiť nohu z plynu a nechať auto plynule spomaliť. Nie je jednoduchší spôsob, ako šetriť brzdy vášho vozidla.
5. Pravidelná kontrola komponentov
Brzdový systém a jeho jednotlivé súčasti si vyžadujú pravidelnú údržbu. Na pamäti by ste mali mať:
- Vymieňajte brzdovú kvapalinu každé dva roky.
- Pravidelne kontrolujte hladinu brzdovej kvapaliny na stupnici nádržky brzdovej kvapaliny
- Hrúbku brzdových kotúčov a hrúbku obloženia brzdových doštičiek je potrebné kontrolovať aspoň 1x za štvrť roka.
- V prípade problémov, ako sú nezvyčajné zvuky pri brzdení, ťahanie pri brzdení, búšenie do volantu pri brzdení, či nízka účinnosť bŕzd, ihneď navštívte autoservis.
- Brzdové doštičky a brzdové kotúče vymeňte za nové hneď ako sa opotrebujú. Najlepšie je zaobstarať si ich od jedného výrobcu, aby dobre spolupracovali.
Dominika Blchová, obsahový a SEO špecialista