Povolanie kamionistu má pre modernú spoločnosť zásadný význam. Prakticky skoro všetko čo vidíte, alebo používate, bolo kedysi prepravované nákladným autom.
Mnohí vodiči nákladných vozidiel dokonca s obľubou používajú príslovie: „Ak si to kúpil, doviezol to kamión“. Ako však vyzerá klasický deň zamestnanca v takom dôležitom povolaní, ako je cestná nákladná preprava?
Aké je to byť vodičom nákladného auta?
Vodiči nákladných vozidiel nesú pri preprave veľkú zodpovednosť, no ich práca so sebou prináša aj výhody:
- Nižšie požiadavky na vzdelanie
- Flexibilita pri smenách
- Vysoký nástupný plat
- Limity v jazde – po určitých odjazdených hodinách si vodiči vyberú voľno
Ak zamestnávateľ napríklad vytvorí správne nastavený pomer povinností a benefitov, vodiči následne dokážu pozitívne prispieť k celému komplexu medzinárodných prepravných služieb. Vo výsledku tak vznikne efektívna a kvalitná špedícia
Typický denný rozvrh kamionistu
Pracovná doba vodiča cestnej nákladnej dopravy zahŕňa povinnosti, určité rutinné úkony, no aj situácie, ktoré bývajú často nepredvídateľné a to najmä počas nepriaznivého počasia. Pozrime sa na typický deň ako plánuje špedičná spoločnosť prepravy pre šoférov – kamionistov.
Ráno
Viaceré štáty Európskej únie vrátane Slovenska, poskytujú parkovacie miesta, určené pre kamionistov. Niektoré z nich majú k dispozícií sprchu, takže po budíku je to väčšinou prvé miesto, kam vodiči smerujú. Ak chcú ušetriť peniaze za jedlo, zvyknú so sebou nosiť mini chladničku zásobenú potravinami, aj mikrovlnnú rúru.
Po raňajkách sa vykoná kontrola nákladného auta a prívesu aby sa šofér uistil, že vozidlo nemá žiadne nebezpečné závady. Následne overí aktuálne informácie z dispečingu a môže vyraziť na cestu. Vďaka týmto, aj keď možno rutinným kontrolám je nákladná doprava o niečo viac kvalitnejšia.
Popoludnie
Pokiaľ na ceste nie sú výrazné prekážky, jazda zväčša býva pokojná a bez väčších problémov. Vodiči však musia kvôli veľkosti vozidla prispôsobiť jazdu terénu a dbať na rýchlosť. Počas horúcich dní si dlhé hodiny na cestách môžu spríjemniť klímou. Medzinárodná preprava zahŕňa podstatne dlhší čas jazdy za volantom z bodu A, do bodu B. Preto nie je nezvyčajné, keď šoféri odparkujú na miestnych odpočívadlách, načerpajú energiu a povzbudia sa kávou, či energetickým nápojom.
Po príchode na miesto určenia nastáva registrácia v distribučnom centre. Príslušná osoba podpíše nákladný list a vodič dostane pokyny, kde má tovar vyložiť. Akonáhle sa skončí celý proces vykladania a pripojenia prázdneho závesu, dispečing ho podrobne informuje o ďalšom náklade rovnako aj o čase a mieste, kde vyzdvihne produkty.
Večer
Prenocovanie na parkovisku pre nákladné vozidlá môže so sebou niekedy prinášať aj mierne komplikácie. Občas sa stane, že všetky parkovacie miesta sú obsadené. Keďže kamióny každú nočnú aj dennú hodinu neustále prichádzajú a odchádzajú, tento problém sa dá pomerne jednoducho vyriešiť. Postačí, ak šofér nákladnej prepravy napríklad natankuje, aby sa medzitým uvoľnilo niektoré z parkovacích miest.
Po zaparkovaní nastáva ďalšia kontrola dokumentov, večerná hygiena, v skorších hodinách prípadná večera. Pri špedícií je niekedy ťažké dodržiavať zdravý a pravidelný jedálniček a preto medzi nočné „aktivity“ patrí aj jedenie, aj keď z hľadiska správnej životosprávy je táto činnosť nezdravá. Na zozname následne zostáva už len posledný a pritom jeden z najdôležitejších bodov – spánok.
Význam vodičov nákladnej dopravy
Z pohľadu nezaujatej osoby je možno klasický deň vodiča nákladnej prepravy obyčajný. V skutočnosti však súhra všetkých činností prispieva k úspešnému systému, do ktorého patrí spokojnosť zamestnanca, nadriadeného a v neposlednom rade klienta, ktorému bude tovar doručený.